Jak bezpiecznie korzystać z bankowości mobilnej?
Aby bezpiecznie zarządzać finansami w telefonie, należy zwrócić uwagę nie tylko na aspekty powiązane z aplikacją IKO, ale i ogólne zasady korzystania z posiadanego telefonu komórkowego oraz zapisanych na nim danych.
Aktualizuj swoje aplikacje i system operacyjny telefonu
Twórcy systemów operacyjnych i aplikacji rozwijają swoje aplikacje i dodają ulepszenia oraz poprawiają ich zabezpieczenia.
Informację o aktualizacji systemu operacyjnego telefonu otrzymasz w formie powiadomienia (o ile Twój telefon jest połączony z siecią internetową). Natomiast aktualizacje aplikacji są publikowane za pośrednictwem sklepu z aplikacjami - możesz włączyć ich automatyczną aktualizację lub wchodzić samodzielnie do sklepu z aplikacjami i zezwalać "ręcznie" na pobranie nowszej wersji oprogramowania na telefon.
Pobieraj aplikacje z autoryzowanych sklepów
Najpopularniejsze systemy operacyjne telefonów - Android, iOS i Windows Phone - mają dedykowane, autoryzowane sklepy z aplikacjami. Aby pobrać z nich aplikacje*, należy odszukać ikonę sklepu w swoim telefonie i mieć założone w sklepie konto (profil).
Istnieje również możliwość pobrania aplikacji z innych źródeł, przy czym rozwiązanie nie jest rekomendowane z punlktu widzenia bezpieczeństwa.
Blokuj ekran telefonu
Może się zdarzyć, że zostawisz przez przypadek telefon bez opieki – wypadnie Ci z kieszeni lub torby albo zostanie skradziony. W takiej sytuacji, gdy telefon nie będzie miał blokady ekranu, obca osoba będzie miała dostęp do Twoich prywatnych danych: listy kontaktów, wiadomości od bliskich Ci osób, zdjęć i filmów zrobionych aparatem. Jeżeli jeszcze nie masz uruchomionej blokady ekranu, warto to zrobić.
1. Wejdź w ustawienia swojego telefonu, znajdź opcję „ekran blokady” i przejdź do sekcji wyboru rodzaju blokady.
2. Wybierz preferowany sposób blokady. Warto zastanowić się nad wybraniem indywidualnego kodu PIN, który jest bezpieczniejszy niż tzw. wzorek lub zwykłe przeciągnięcie.
Chroń PIN do aplikacji IKO
Tak jak w przypadku PIN-u do karty płatniczej, ustalany w trakcie aktywacji aplikacji 4-cyfrowy PIN jest kluczem do aplikacji IKO, który nie tylko pozwala się do niej dostać, ale i zatwierdzić operacje zlecane przez aplikację. Warto zadbać o jego bezpieczeństwo:
- Nie podawaj PIN-u nikomu i nie zapisuj go w dostępnym dla innych miejscu.
- Utrudnij rozszyfrowanie PIN-u - unikaj oczywistych kombinacji, jak Twoja data urodzenia.
- Jeżeli masz podejrzenie, że ktoś poznał PIN, zmień go jak najszybciej. Zmiana PIN możliwa jest w ustawieniach aplikacji IKO.
PIN możesz zmienić w aplikacji IKO lub w serwisie internetowym iPKO (Inteligo). Jeżeli PIN zostanie wpisany błędnie 3 razy aplikacja zostanie zablokowana, a wtedy zmiana PIN-u do aplikacji jest możliwa jedynie za pośrednictwem serwisu bankowości internetowej iPKO (Inteligo).
Ustaw limity operacji w aplikacji IKO
Aplikacja mobilna IKO jest instrumentem płatniczym jak karta bankowa. Wszystkie operacje finansowe wykonane aplikacją (przelewy, płatności w sklepach i internecie, wypłaty z bankomatów) są ograniczone limitami.
Dla operacji aplikacją IKO można wybrać jeden z trzech gotowych profili limitów (Domyślny, Komfortowy, Zawsze z kodem PIN). Na początku ustawione są limity Domyślne do 1 000 zł dla jednej operacji, przy czym operacje o wartości powyżej 100 zł wymagają potwierdzenia PIN-em do aplikacji.
Limity można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO (Inteligo).
Wyrejestruj aplikację IKO zanim oddasz telefon do naprawy
Oddając swój telefon do punktu serwisowego nie wiesz, kto będzie miał dostęp do Twoich danych. Jeśli już naprawa jest konieczna, odłącz aplikację IKO od swojego konta. Aplikację IKO można wyrejestrować na trzy sposoby:
- w ustawieniach aplikacji IKO lub
- w serwisie internetowym iPKO w sekcji "Aplikacja IKO", lub
- dzwoniąc na infolinię Banku.